2019/2020 BA-BHAAV1901U Public affairs, government relations & lobbying
| English Title | |
| Public affairs, Government Relations & Lobbying |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 04-07-2019 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den studerende med
ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl opfylde følgende
læringsmål: Efter gennemførsel af kursus i "Public affairs,
government relations og lobbying" skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Med udgangspunkt i en business-tilgang fokuseres der på, hvordan virksomhederne kan følge med i og søge indflydelse på udviklingen af den nationale og europæiske lovgivningsproces gennem public affairs, government relations og lobbying (primært nationalt og i Bruxelles).
Undervisningen foregår på baggrund af den aktuelle udvikling i det globale, internationale samfund og det europæiske samarbejde.
Begreberne public affairs, government relations og lobbying drøftes både ud fra en teoretisk og praktisk tilgang, ligesom begrebet CSR – Corporate Social Responsibility inddrages som et element i kurset..
Der tages udgangspunkt i danske virksomheders muligheder og interesser.
Kurset vil i vidt omfang benytte aktuelle cases og konkrete virksomhedsudfordringer til at belyse virksomhedernes handlemuligheder og problemstillinger. |
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Faget gennemføres som forelæsninger, opgaver og studenterpræsentationer, dialog og case-diskussioner. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Direkte feedback i forbindelse med præsentationer og opgavedrøftelser. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Der fokuseres især på den helt aktuelle udvikling i det internationale samfund, EU og de europæiske lande, som konstant påvirker virksomhedernes erhvervsklima. Litteratur og kildesøgning opdateres kontinuerligt for at kunne reflektere den dynamiske daglige udvikling i Danmark, i Europa og globalt.
Grundlæggende litteratur:
Mads Christian Ebbesen: Public Affairs - Lobbyisme i praksis (2007). Informations Forlag. Gert Tinggaard Svendsen: Lobbyisme i EU (2008). Samfundslitteratur Maja Kluger Dionigi: Lobbying in the European Parliament - The Battle for Influence (2017). Palgrave Macmillan |
||||||||||||||||||||||