2018/2019 KAN-CSHRO1703U Arbejdsmarkedsteori og -analyse
| English Title | |
| Labour Market Theory and -Analysis |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et quarter |
| Starttidspunkt | Tredje quarter, Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 25-06-2018 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Faget har både et teoretisk og analytisk sigte. HRM-praksis finder sted i organisationer, men er samtidigt forankret i institutionelle rammer i det omgivende samfund, hvoraf arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedets institutioner er nogle af de vigtigste. Helt konkret befinder organisationer sig både på et produkt-/servicemarked og et arbejds(-kraft) marked, hvor HRM skal sikre succes på det sidste. Faget berører derfor fagforeningers, aftalesystemers og arbejdsmarkedslovgivnings påvirkning af HRM. I fagets teoretiske del introduceres der forskellige teorier om arbejdsmarkeder, som er relevante for HR-arbejdet; f.eks. grundlæggende arbejdsmarkedssociologi, interne, eksterne og sekundære arbejdsmarkeder, industrial og employment relations og ’flexicurity’. I fagets analytiske del foretages analyser af arbejdsmarkeder og deres udvikling; fag, erhverv og professioner (occupations) især i den særlige Danske/Skandinaviske arbejdsmarkedskontekst. Det er en central pointe i faget, at kendskab til arbejdsmarkedsteori og institutionerne på arbejdsmarkedet er essentiel for at forstå vilkårene for at indrette og bedrive organisatorisk HRM-praksis på en økonomisk effektiv og socialt legitim måde. |
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformen er en vekselvirkning mellem
forelæsninger, workshops, casediskussioner og gæsteindlæg.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på engelsk. Mulighed for at personalejura indgår i eksamen |
||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| Løbende feedback i forbindelse med øvelser og fremlæggelser. Feedbacken kan tage form af peer-feedback og underviserfeedback i plenum. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
|
Kompendium / kompendier med artikler/bogkapitler |
||||||||||||||||||||||