2012/2013 BA-MASO2 Matematisk analyse og statisk optimering
| English Title | |
| Mathematical analysis and static optimization |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Prøve-ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Efterår |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og matematik, BSc
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Fagansvarlig/forelæser: Jesper Michael Møller, KU | |
| Fagområde/Category | |
|
|
| Sidst opdateret den 26-08-2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||
|
• Regne med talfølger og deres grænseværdier samt kende grænseværdierne for de vigtigste konkrete talfølger. • Anvende de gængse konvergenskriterier til at analysere konvergensforhold for talrækker i konkrete tilfælde. • Regne med komplekse tal, både på standard form og på polær form, løse andengradsligninger med komplekse koefficienter og kende algebraens fundamentalsætnng. • Bruge standardmetoderne til at afgøre om en delmængde af et talrum er åben/afsluttet. • Formulere definitionen af en kompakt delmængde af et talrum og kende karakteriseringen af sådanne. Anvende hovedsætningen vedrørende kontinuerte afbildninger defineret p°a kompakte delmængder af talrum i argumentationssammenhæng. • Bruge sætningen om implicit givne funktioner til at parametrisere løsninger til ligninger samt foretage implicit differentiation. • Benytte Kuhn-tucker betingelserne til bestemmelse af optimale løsninger til generelle optimeringsproblemer. • Kunne omforme generelle lineære programmer til programmer på standardform og på kanonisk form samt konstruere det duale program. Bruge dualitetssætningen til at løse lineære optimeringsproblemer. • Den studerende skal endvidere vise evne til at give en klar fremstilling i gængs matematisk sprogbrug ved opgaveløsningen – det være sig såvel i det logisk-deduktive forløb som i redegørelsen for den benyttede teori |
|||||||||||||||||
| Eksamen | |||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
|
Komplekse tal følger og rækker, topologi, sætninger om invers afbildning og om implicit givne funktioner, generel optimering under bibetingelser, konveksitet, lineære optimerin og konveks optimering. |
|||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||
| Undervisningen består af forelæsninger og øvelser. | |||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
|
Studiesekretariatet for HA(mat.) |
|||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||
|
Fuglede, Grubb, Gutmann Madsen: |
|||||||||||||||||