|
Læringsmål
|
Den studerende skal ved afslutningen af faget kunne:
-
Forstå eksternt regnskab i et beslutningsteoretisk perspektiv.
-
Identificere og sammenligne forskellige metoder til beskrivelse af en virksomheds overskud- og kapitalforhold.
-
Redegøre for begreberne: aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger.
-
Redegøre for og forstå indholdet i fundamentalanalysen.
-
Reformulere rapporterede finansielle opgørelser til analysebrug.
-
Udarbejde analyser af rentabilitet og vækst.
|
|
Forudsætninger
|
|
Kendskab til det dobbelte bogholderis registreringsmetodik.
|
|
Eksamen
|
|
Eksternt regnskab
|
Prøven i faget består af to delprøver:
| |
Midtvejsprøve:
| |
Vægtning
|
30%
| |
Vurdering
|
Skriftlig stedprøve
| |
Karakterskala
|
7-trins skala
| |
Censur
|
Ingen censur
| |
Eksamensperiode
|
Forårstermin
| |
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
| |
Varighed
|
2 timer
|
Uden hjælpemidler, bortset fra godkendte lommeregnere (se studiets hjemmeside på E-Campus). Syge/omprøve: afholdes efter de samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve jf. dog § 18 i studieordningen. Eksamensformen vil fremgå af eksamensopslaget på e-campus.
|
| |
Afsluttende prøve:
| |
Vægtning
|
70%
| |
Vurdering
|
Skriftlig hjemmeopgave
| |
Karakterskala
|
7-trins skala
| |
Censur
|
Censor
| |
Eksamensperiode
|
Sommertermin
| |
Hjælpemidler
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
| |
Varighed
|
Se detaljerede bestemmelser nedenfor
|
Den studerende udarbejder et individuelt skriftligt seminar på max 12 sider. I seminaret gennemarbejdes et emne, og der fremlægges en skriftlig redegørelse herfor. Syge/omprøve: afholdes efter samme eksamensfordringer og -bestemmelser som den ordinære prøve.
|
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik
|
Eksternt regnskab har til formål: - At indføre de studerende i eksterne regnskabsbrugeres informationsbehov.
- At indføre de studerende i modeller for opgørelse og beskrivelse af en virksomheds overskuds- og kapitalforhold.
- At indføre de studerende i det tekniske regelsæt, der gælder for aktiver, forpligtelser, indtægter og omkostninger.
- At indføre og tilføre de studerende færdigheder i regnskabsanalytisk metode, som et led i en samlet økonomisk vurdering af en virksomhed.
|
|
Undervisningsformer
|
|
Der anvendes forelæsninger samt holdundervisning.
|
|
Litteratur
|
Obligatorisk litteratur: FIN Jens O. Elling: Finansiel rapportering – teori og regulering. 2. udg. 2010. Gjellerup.
REG Ole Sørensen: Regnskabsanalyse og værdiansættelse – en praktisk tilgang. . udg. 2009. Gjellerup. Supplerende litteratur: Indsigt i årsregnskabsloven, KPMG (2010/11) (udleveres i undervisningen) Ole Sørensen: Flervalgsopgaver i Årsregnskabsteori. 4. udg. 2011. Samfundslitteraturen |