2015/2016 KAN-CMLMV1012U Globaliseringen, det europæiske samarbejde, virksomhederne og public affairs / lobbyisme
| English Title | |
| Globalisation, European integration, business and public affairs / lobbying |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
| Type | Valgfag |
| Niveau | Kandidat |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Min. antal deltagere | 30 |
| Studienævn |
Studienævnet for cand.ling.merc.
|
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Underviser: Lars Abel, sekretær: Tine Silfvander (ts.ibc@cbs.dk) | |
| Primære fagområder | |
|
|
| Sidst opdateret den 26-02-2015 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Efter gennemførsel af kursus i
”Globaliseringen, det europæiske samarbejde, virksomhederne og
public affairs / lobbyisme” skal den studerende kunne:
|
|||||||||||||||||||||||
| Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
| Bestået BA og viden om det europæiske samarbejde f.eks. som led i Europæiske Studier (cand.ling.merc.), eller som led i Statskundskab (KU) e.l. | |||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
|
Hovedparten af den virksomhedsrelevante lovgivning vedtages på EU-niveau. Samtidig indebærer globaliseringen og udviklingen af de internationale og europæiske institutioner G20, EU m.fl.), ikke mindst i forbindelse med udviklingen i den internationale handel (WTO), den finansielle krise (IMF m.fl.) etc., at erhvervslivet nødvendigvis må have øget forståelse for de krav, udviklingen stiller til virksomhedernes strategiske planlægning. Med udgangspunkt i en business-tilgang gennemgås den aktuelle udvikling i det globale, internationale samfund og det europæiske samarbejde. Samtidig fokuseres særligt og detaljeret på, hvordan
virksomhederne kan følge med i og søge indflydelse på udviklingen,
f.eks. gennem lobbyisme (primært i Bruxelles). Lobbyisme og Public
Affairs drøftes ud fra en teoretisk og praktisk tilgang, ligesom
begrebet CSR – Corporate Social Responsibility – belyses.
|
|||||||||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
| Faget gennemføres som forelæsninger, studenterpræsentationer, dialog og case-diskussioner. | |||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
|
Der fokuseres især på den helt aktuelle udvikling i det internationale samfund, EU og de europæiske lande, som konstant påvirker virksomhedernes erhvervsklima. Kildesøgningen fortsætter således for at kunne være fuldt opdateret i forhold til den dynamiske daglige udvikling i Verden. |
|||||||||||||||||||||||
| Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||