2011/2012 DIP-OES Økonomistyring
| English Title | |
| Management Accounting |
Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk |
| Point | 5 ECTS (150 SAT) |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Placering | Forår |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM) |
| Kursusansvarlig | |
| |
| Fagområde/Category | |
| |
| Sidst opdateret den 29 maj 2012 | |
| Læringsmål | |||||||||||||||||
|
Viden: Den studerende skal opnå viden om • hvordan virksomheden styres ud fra et økonomisk perspektiv, og hvordan styringsredskaberne påvirker materiale- og informationsstrømmenes effektivitet. Færdigheder: Den studerende skal kunne: • Analysere en given organisations økonomistyring • Relatere økonomistyringsværktøjerne til målsætninger for supply chain management. • Kompetencer: • Den studerende skal kunne forstå og diskutere de enkelte økonomistyringsværktøjer og teorier samt relatere dem til hinanden. • Den studerende skal kunne forstå de økonomiske rationaler i supply chain management. | |||||||||||||||||
| |||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||
Faget har til formål at bibringe de studerende en indsigt i, hvordan virksomheders aktiviteter kan styres med udgangspunkt i en økonomisk indfaldsvinkel. Faget forsøger både at bibringe de studerende en indsigt i, hvad økonomisk ledelse vil sige, og at skabe kendskab til en række nyere koncepter inden for økonomistyringsområdet, der i særlig grad er relevant for Supply Chain Management.
Det forventes at de studerende deltager aktivt i undervisningen | |||||||||||||||||
| Undervisningsformer | |||||||||||||||||
| Dialogbaserede forelæsninger | |||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi Studieadministrator: Gitte Østergaard, goe.om@cbs.dk | |||||||||||||||||
| Litteratur | |||||||||||||||||
Kaplan, Robert S. & Cooper, Robin: Cost and Effect, Harvard Business School Press, 1997. | |||||||||||||||||