2010/2011 BA-IMK_VFFA Forbrugeradfærd
| English Title | |
| Forbrugeradfærd |
Kursusinformation | |
| Sprog | Dansk |
| Point | 7,5 ECTS (225 SAT) |
| Type | Valgfrit |
| Niveau | Bachelor |
| Varighed | Et semester |
| Placering |
Efterår
,
Forår
Vejledende undervisningstidspunkt: Fredag, 11.40-13.20, 36-41, 43-48 Dette kursus udbydes også i foråret 2012 |
| Tidspunkt | Se skemaet på e-Campus |
| Maks. antal deltagere | 60 |
| Studienævn |
Studienævnet for BA i Interkulturel Markedskommunikation |
| Kursusansvarlig | |
| Diana Storm | |
| Fagområde/Category | |
| |
Udbydes under åbent universitet-Udbydes under åben uddannelse. | |
| Sidst opdateret den 29 maj 2012 | |
| Læringsmål | |||||
|
Den studerende skal demonstrere kompetence til: • at indsamle og anvende valide primære og/eller sekundære data til brug for analyse af forbrugeradfærd på et givent marked • at udvælge og anvende relevante begreber, teorier, metoder og modeller fra faget til systematisk, selvstændigt, og kritisk at kunne analysere forbrugeradfærden på et marked eller hos en specifik forbrugergruppe • at kunne drage relevante marketing-relaterede konsekvenser på baggrund af en sådan analyse af forbrugeradfærd • at præsentere, diskutere, og vurdere analysens resultater og konklusion på faglig og videnskabeligt funderet vis. Dette udmøntes i: o Klar og veldisponeret struktur og præsentation o Klar og præcis kommunikation, der trækker på relevant fagterminologi o Korrekte og konsistente referencer til det anvendte kildemateriale | |||||
| Forudsætninger | |||||
| Forudgående kendskab til marketing og/eller kommunikation vil være en fordel i dette fag. | |||||
| Eksamen | |||||
| individuel hjemmeopgave på 5 NS. | |||||
| |||||
| Eksamination | |||||
|
Eksamensform: En individuel hjemmeopgave på 5 NS. Hjælpemidler: Alle Bedømmelse: En karakter efter 7-trinsskalaen Censur: Ingen Syge-/omprøve: Som den ordinære | |||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||
Kendskab til og forståelse af forbrugerens adfærd, motivationer, og fortolkninger er ofte nøglen til succes på et marked. Uden dette kendskab vil en organisations marketing-indsats og -resultater være præget af tilfældigheder og forudinddtagelser. Dette fag spørger derfor: Hvordan agerer forbrugere i forbindelse med erhvervelse, anvendelse og afskaffelse af produkter, serviceydelser, brands, mv.? Hvad motiverer forbrugere? Hvordan når forbrugeren frem til en beslutning i forbrugsrelaterede situationer? Hvad betyder produkter og brands for forbrugere i hverdagslivet? Hvilke sammenhænge er der mellem forbruger-adfærd og -identitet? Hvordan spiller forbrug og kultur sammen? Og hvordan kan viden om forbrugeradfærd omsættes til brugbart input i marketingprocessen – strategisk såvel som taktisk? | |||||
| Undervisningsformer | |||||
| Faget undervises i 12 sessioner á 2 timers lektioner fordelt på forelæsninger og casearbejde. Der veksles mellem teori og praksis via dialogforelæsninger, indlæg, diskussioner, øvelser og cases. Obligatorisk deltagelse i casearbejde. | |||||
| Litteratur | |||||
Vejledende litteratur: Solomon, Bamossy, Askegaard, and Hogg. Consumer Behaviour. A European Perspective. Prentice Hall. Seneste udgave. Derudover artikler fra relevante tidsskrifter. | |||||